نقد و بررسی فیلم ملک سلیمان
فیلم های پرهزینه متکی بر جلوه های ویژه بصری سالهاست که در سینمای جهان جا افتاده و آثاری از این دست با هزینه های گزاف تهیه شده و به فروش های نجومی هم دست یافته اند که از آخرین آنها می توان به آواتار اشاره کرد.
اتفاق فوق در سینمای ایران به دلیل زیر ساخت های ضعیف و بنیه ناچیز مالی کمتر رخ داده که ملک سلیمان ساخته شهریار بحرانی سرآمد آنها محسوب می شود.این فیلم که به دوره ای از زندگی حضرت سلیمان پراخته با استفاده از امکانات و بودجه دولتی توانسته به استانداردهای بین المللی نزدیک شده که این امر در سایه همت گروه تولید ایرانی در کنار متخصصان بین المللی حاصل شده است.بسیاری از فیلم های تاریخی –مذهبی ایرانی به لحاظ فیلمنامه مشکلا فراوانی داشته و به جز چند نمونه شاخص به لحاظ فنی نیز با کاستی های فراوانی روبرو بوده است.ملک سلیمان با تکیه بر منابع تاریخی دوره ای از فرمانروایی حضرت سلیمان جوان را به تصویر کشیده که در آن با مشکلات مختلف مانند:حسادت و کارشکنی های عالمان یهودی و حمله اجنه به مردم شهرهای تحت حکومت وی و ... اشاره کرد که همینها به اندازه کفایت درام را در فیلمنامه بوجود آورده و تماشاگر را تا به انتها به دنبال خویش می کشاند.بحرانی برای جذاب تر شدن قصه اش ماجرای حمله اجنه به شهر و مقابله سلیمان با انها را محور داستان خود قرار داده و بخش های مربوط به آن را با مهارت خاصی به تصویر کشیده است.سکانس آغازین فیلم با حضور جادوگری شطان پرست در کنار عالم یهودی مخالف با سلیمان ، زمینه را برای اتفاق های بعدی فراهم کرده وذهن تماشاگر را آماده می سازد.
بحرانی در خلق کاراکتر سلیمان فوق العاده عمل کرده و توانسته عظمت روح حضرت را به نحوی ابرورمند و دوست داشتنی به تصویر بکشد و در این میان رابطه او با همسر پا به ماهش (میریام) به دور از اغراق های معمول از کار درآمده است.در این میان تنها رابطه اش با آصف دوست قدیمی پدرش(حضرت داود)آنچنان که باید از آب درنیامده و فیلم از این زاویه ضربه خورده است. بحرانی با وجود بودجه مناسب و سکانس های اکشن فراوان،محتوا را فدای این قضیه نکرده و در لابلای داستانش به برخی انحراف های بزرگان یهود در آن دوره تاریخی اشاره کرده و به درستی انگشت روی ربا خواری گذاشته که زمینه را برای هجوم اجنه به شهر را فراهم می آورد.در این میان شخصیت های فرعی فیلم مانند سرداران سپاه حضرت سلیمان بسیار شبیه به فیلم های هالیوودی داشته و بیشتر تداعی گرفیلم هایی از جنس شجاع دل و قلمرو بهشت و ... می باشد.
شهریار بحرانی به شهادت فیلم هایش توجه ویژه ای به جلوه های بصری داشته و در دهه 1360 برای بخشی از فیلم گذرگاه از نمای شیشه ای برای انفجار یک پل استفاده کرده است.وی پس از تجربه موفق مریم مقدس در ژانر دینی این بار به سراغ دوران زندگی پیامبری آمده که دست وی را برای خلق تصاویری پر از جلوه های ویژه کامپیوتری باز گذاشته است.نشستن هدهد روی دست سلیمان و نبرد سهمگینش با اجنه بخش عمده ای از زمان فیلم را به خود اختصاص داده که در صورت عدم موفقیت آن، کلیت فیلم از دست می رفت.اما این اتفاق به چند دلیل نیفتاده:نخست انتخاب بازیگری مانند امین زندگانی برای نقش سلیمان نبی که بسیاری از پارامترهای این نقش را دارا بوده و دوم هماهنگی عالی عوامل فنی ایرانی فیلم از جمله صدابردار و مدیر فیلمبرداری ، سوم حضور تکنسینی مانند:لئو لو ی هنگ کنگی که در بسیاری از فیلم های هالیوودی نقش برجسته ای داشته برای اجرای جلوه های ویژه فیلم و در نهایت مدیریت تولید فیلم که توانسته کاری بزرگ را به سرانجام رسانده و اثری آبرومند و استاندارد را به دوستداران سینمای ایران ارائه کند.
ملک سلیمان نمونه ایست از سینمای دینی متعالی که تماشاگران از طیف های گوناگون را راضی ساخته و در خارج از مرزهای ایران نیزقابلیت جذب تماشاگران انبوه را دارد به شرطی که توان بالقوه فیلم توسط پخش کنندگان حرفه ای و توانا به فعل درآید.